Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogik

Pædagogik

Pædagogisk grundlag og læreplan.

I Høje-Taastrup Kommune arbejder vi med disse tre værdisætninger i dagtilbuddet:

  1. Vi har høje ambitioner for alle børn – alle har talenter og ressourcer
  2. Vi understøtter udviklingen af livsglade, engagerede, nysgerrige børn, der er medskabere af deres eget liv.
  3. Børn har ret til kontinuerlig læring i legende demokratiske fællesskaber.

Du kan læse mere om, hvordan vi i Stenbuen arbejder med elementerne i den nye styrkede læreplan, herunder.

Sådan arbejder vi med:

For at leve op til vores pædagogik er det vigtigt med et personligt engagement hos personalet. Børnene skal opleve autentisk personale, der er nysgerrig og oprigtigt interesseret i det enkelte barn.

Vi møder børnene, der hvor de er, og vi stiller passende krav til deres udvikling. Vores omgangstone er altid, rolig og anerkendende. Personalet er bevidste rollemodeller for børnene.

Vi sætter ord på børnenes initiativer, for at hjælpe barnets oplevelse af sig selv, på vej. Vi sætter ord på de følelser, som vi ser hos børnene for at hjælpe dem med at identificere de mange følelser, som vi alle har, og for at barnet kan overføre disse til andre situationer. Vi har øje for barnets intentioner i mødet med os og andre børn, og sætter ord på dette. Handling og væremåde i praksis er det vigtigste, når vi er sammen med børn.

Vi er tydelige på at stoppe adfærd, der ikke er hensigtsmæssig. Når vi nogle gange er nødt til at fastholde et barn, vil det altid være fordi barnet er til fare for sig selv eller andre.

Vi lægger vægt på, at både børnene og personale lærer at tage hensyn til hinanden og respektere hinanden. Vi giver børnene mulighed for medbestemmelse og medansvar. De voksne må derfor være bevidste om, at de indimellem skal træde til og bestemme, når børnene ikke selv kan overskue det.

På mange måder er dagtilbud et sted med en del forskellige øvebaner for, hvordan man begår sig i det sociale fællesskab. Ikke alle børn er nået lige langt på disse øvebaner, så barnet vil opleve mange forskelligheder og mangfoldigheder blandt børn og voksne. Samt at der både er medgang og modgang i livet. Alt dette bidrager til det enkelte barns dannelse.

I leg og venskaber lærer børnene noget, som kun børn kan give hinanden. Legen er en central del af barnets hverdag i Stenbuen. Måske tænker vi voksne: ”Har du bare leget i dag...” Men legen indeholder så mange facetter, som bidrager til barnet i udvikling.

Små og store børn har glæde af hinanden. Derfor er der leg på tværs af børnegrupperne og børnenes alder. På den måde udvikler børnene sig socialt, følelsesmæssigt og sprogligt. De får erfaringer med sociale relationer, de udvikler sociale kompetencer og øver sig i at løse konflikter. Gennem leg med venner lærer børnene at forhandle, dette giver selvværd.

I Stenbuen er personalet rammesættende for lege og deltager i lege med forskelligt pædagogiske formål. Det kan eksempelvis være at højne et barns status i legerelationerne, at styrke sproget hos børnene, eller at hjælpe børnene med at holde aftalerne i legen og meget mere. Vi arbejder efter principper for ”børnestyret leg”.

Eksempel fra hverdagen

  • Lise 3½ år, Mette 4 år og Rikke 4½ år leger i dukkekrogen. Kalle 2 år kommer løbende ind i dukkekrogen og river en kasse med køkkenting på gulvet. Lise spørger, om han vil være med - det vil han gerne. Rikke spørger, om de skal lege "Trolden i æsken" - det vil alle. Efter denne leg foreslår Rikke, at de skal lege "Lille hund der er nogen der har taget dit kødben". Signe 4 år, kommer og spørger, om hun må være med, det må hun. Kalle kan ikke lide at få lagt kødbenet på ryggen, så Rikke siger, at de bare kan lægge det på hans mave. De leger indtil Mette og Rikke er tørstige og går ud for at drikke vand.

Børnene kan meget selv, og vi hjælper dem til, at de bliver mere og mere selvhjulpne.

Børnene hjælper hinanden, formulerer deres behov klart og løser konflikter selv. Vi er opmærksomme, og hjælper dem, når de har brug for det.

Eksempel fra hverdagen

Stine 3 år sidder i garderoben og råber til Mia på 3 år, at hun skal tage hendes flyverdragt af for hende. Den voksne siger: "Det kan du sagtens selv, Stine". Stine siger: "Nu har jeg hjulpet Mia med hendes tøj, så skal Mia også hjælpe mig". "Nåh ja," siger Mia og hjælper Stine.

Bo og Kurt på 5 år leger sammen, de bliver uvenner og Kurt vil ikke lege mere. "Vil du aldrig lege med mig mere", spørger Bo. "Jo, bare ikke lige nu", siger Kurt. "Tak", siger Bo.

Vi lægger vægt på, at både børnene og de voksne lærer at tage hensyn til hinanden og respekterer hinanden. Vi giver børnene mulighed for medbestemmelse og medansvar.

De voksne må derfor være bevidste om, at de indimellem skal træde til og bestemme, når børnene ikke selv kan overskue det.

Eksempel fra hverdagen

To 2 årige vil have samme cykel. De skriger og slås. Tæt ved står en anden cykel. Den voksne spørger, om Lea vil tage den anden cykel." Nej", siger hun. Så bliver Trine spurgt, om hun vil tage den anden. Ja, det vil hun. Fint så har i hver en cykel siger den voksne." Ja", siger begge piger.

Vores hus er bygget i 1986, og indeholder 4 stuer. Vi har indrettet vores stuer, så de passer til børnenes behov og udvikling. Børnene skal have adgang til legetøj, der passer til deres alder og udvikling. Vi har forskelligt legetøj på stuerne, som børnene går til efter behov, når vores døre er åbne. Børnehaven er indrettet med forskellige funktioner, hvor nogle er bemandede af personale, og andre er til at børnene kan lege selv og uforstyrret. Formålet med funktionerne er at gøre det tydeligt for børnene, hvad man kan i rummet.

Vi bruger vores vægge med dekorationer. De er med til at understøtte pædagogisk aktivitet og til at dokumentere vores arbejde med børnene i hverdagen.

Vi har et baderum på Smølfernes badeværelse, som bruges til at vand-aktivitet med børnene. Vi har badetøj eller badebleer, som børnene har på, når vi bruger vores baderum.

Vi har en dejlig stor og forholdsvis nyrenoveret legeplads med flere kroge og buske med naturlige huler og gange, hvor børnene kan lege ugenert. Vores legeplads indbyder til at bruge kroppen på forskellig vis, både ved at klatre og cykle.

Vi har bålsted bagerst på legepladsen, hvor vi i perioder laver mad med mere. Her har vi også plantekasser, hvor vi i foråret sår forskellige grøntsager sammen med børnene. Vi høster og smager, når planterne har vokset sig store.

Vi arbejder tematiseret i hele Stenbuen i LAHOPL forløb (Lange - Autentiske - Hands-On - Pædagogiske - Læringsforløb). Det betyder, at vi har et fast tema over en længere periode, hvor vi går i dybden med et emne sammen med børnene.

Særligt hos Dragerne øver vi at arbejde mere projektorienteret efter FIRE-modellen (Forståelse - Idéudvikling - Realisering - Evaluering) og det 21. århundredes kompetencer, som også skolerne i Høje-Taastrup Kommune gør.

Styrket pædagogisk læreplan – Klynge F

Alsidig personlig udvikling

  • Den anerkendende tilgang med fokus på den/de gode relationer.
  • Konflikthåndtering gennem dialog og ved inddragelse af og med respekt og nysgerrighed på børneperspektivet.
  • Børnestyret leg og fokus på børns initiativer.
  • Vekslen mellem voksen- og børneinitierede aktiviteter, hvor den/de voksne er optagede af det der interesserer børnene.
  • Bevidsthed om pædagogens rolle (foran, bagved og ved siden af).
  • Den / de voksne skaber rum og mulighed for aktiv deltagelse.
  • De voksne har grundlæggende et ressource-syn - alle har kompetencer, som kan bidrage til og skabe merværdi i fællesskabet. Det er ok at vi er forskellige.
  • At kende sig selv og hvile i at være den man er giver bedre muligheder for at opleve at man kan bidrage til fællesskabet.

"Jeg øver mig”

Et barn på fem år sidder ved bordet sammen med en gruppe børn og spiser frokost. Barnet kommer ofte til at afbryde de andre børn og hører ikke efter, hvad de andre børn siger. Barnet fjoller, hopper rundt på stolen og forstyrrer en del. Når den voksne beder hende om at lade være, fortsætter barnet uændret.
Efter en snak med forældrene om denne og lignende episoder, fortæller forældrene, at de er frustrerede over, at deres barn er helt umulig, ikke hører efter, hvad de siger derhjemme, og at de nok kommer til at skælde barnet meget ud i øjeblikket.
Den voksne tager efterfølgende en snak med barnet og fortæller, at hun godt kan forstå, at det nogle gange kan være svært at vente på tur og høre efter, hvad andre siger, men at det jo bare er noget barnet kan øve sig i. Den voksne guider fortsat barnet i de svære situationer. Det virker som om, at barnet forsøger at lytte efter, og efter et stykke tid da barnet er havnet i en lidt uheldig situation, siger barnet til den voksne: ”Men jeg prøver og jeg øver mig”

Fokus er flyttet fra barnet som ”helt umulig” til noget, som barnet kan gøre noget ved og øve sig i for til sidst at mestre.

"Anerkendelsesværdige initiativer"

I løbet af en dag oplever vi, at et barn i vuggestuen have flere konflikter med de andre børn. Barnet får henvendt sig på en uhensigtsmæssig måde og opnår derved en negativ kontakt.
Fokus ligger på at få vendt denne adfærd til gavn for barnet. Vi går derfor på opdagelse for at finde flere af barnets ressourcer og initiativer frem. Dem sætter vi fokus på.
"Se, hvor er I gode til sammen at bygge tårn af klodserne. I skiftes til at sætte en klods på en ad gangen. Først er det X's tur - og så det Y's tur. I griner - det ser ud som om, at I har det sjovt."
Ved at guide og få øje på initiativerne, sætter vi ord på dem. Derved opnår vi, at barnet ikke kun får øje på sig selv og egen kunnen, men også på det andet barn.

Barnet hjælpes til at "læse" både egne og det andet barns følelser, hvilket barnet kan overføre til andre situationer. 

Social udvikling

  • De professionelle voksne sikrer alle børn lige muligheder for aktiv og ligeværdig deltagelse i fællesskabet.
  • De professionelle voksne understøtter gode og trygge relationer både barn-barn og barn-voksen.
  • De professionelle voksne skaber relationer og indgår samspil med børnene, hvor de går foran som den gode rollemodel.
  • Gennem det gode samarbejde med forældrene skabes de bedste betingelser for social udvikling. Forældrenes rolle, forståelse og forventninger til barnet er afgørende for succesfulde indsatser.
  • Øget bevidsthed hos de professionelle i forhold til altid at være nysgerrig på den positive og anerkendelsesværdige intention hos barnet.
  • Der støttes op om børnenes relationer gennem deltagelse i leg, hvor den voksne guider, sætter ord på og forstørre positive initiativer.
  • I samspil mellem barn-barn og voksen-barn lærer børnene at aflæse og forstå både egne og andres følelser, hvilket udvikler empatiske børn.
  • Institutionens læringsmiljøer udvikles sammen med børnene, så de inspirerer børnene til sammen at være kreative, eksperimenterende og undersøgende.

Kommunikation og Sprog

  • Bevidsthed om at være sproglig rollemodel for børn - det vil sige: Bruge de rette ord om det, som er i både konkreter og bløde værdier, som for eksempel: Følelser, adfærd med mere.
  • Sætte ord på børns initiativer og følelser for at fremme barnets evne til metallisering og indre sprog.
  • I dialog øver vi de 5 turtagninger. (Samtalens kunst).
  • Vi udfolder ord i flere trin for eksempel: Vand, vådt, gennemblødt. I hverdagen indgår læsning, sang og rim og remser som et fast element.
  • Vores fysiske miljøer understøtter sproget med billeder, konkreter og sanseindtryk.
  • Børnestyret leg; fokus på at sætte ord på de elementer, der indgår i legen - for eksempel i rollelegen i børnekøkken.
  • Aktivt brug af Sprogtrappen - til at finde barnets nærmeste zone for sproglig udvikling, og fælles sprogligt fokus for gruppen.

Praksisfortælling fra børnehaven

Hvordan svømmer en ko:
Til en samling taler vi om bondegårdsdyr, og dagens dyr er en ko. Vi snakker om, hvad en ko gør, laver og hvad vi bruger den til. Børnene fortæller blandt andet, at en ko bor på bondegården, at mælken kommer fra en ko, og at de bliver slagtet, så vi kan spise kødet. Et barn siger: ”Og så kan en ko svømme. Den bruger sin hale som propel”. Den voksne spørger, om barnet har set det? Barnet svarer: ”Nej, men det er sådan, når Bertha svømmer i historien - og Prop er livredder - og hvis det sker i Prop og Bertha, må det jo være sandt".

Praksisfortælling fra vuggestuen

Bøger og samtaler:
Barn på halvandet år kommer hen til mig med en bog og siger ”Bog”. ”Ja” siger jeg, ”Du har en bog, skal vi læse i den?”
Barnet sætter sig på mit skød og begynder at bladre i bogen. Hver gang barnet har bladret, peger hun og jeg fortæller hvad jeg ser. For eksempel: ”Peter Pedal kravler op”.
Barnet vender hele tiden tilbage til en bestemt side, og barnet siger ”jahh”, og hver gang snakker vi om en lukket og en åben kasse.

Barn på 16 måneder siger noget til mig, jeg svarer. Sådan bliver vi ved i cirka tre minutter. Jeg ved ikke, hvad samtalen handler om, men er sikker på, at barnet finder det meningsfyldt, så jeg besvarer seriøst så længe barnet har lyst.

Krop, sanser og bevægelse

  • Indtænker krop, sanser og bevægelse gennem dagligdagens aktiviteter og i læringsmiljøet generelt. Vi øver, støtter og guider til selvhjulpenhed både hos vuggestue- og børnehavebørn.
  • Fokus på børn i ”balance” – børn som mærker både ro (pause) og bevægelse (aktivitet). Altså fokus på både det indre og det ydre hos barnet. Skabe ”ro” i barnet via aktive øvelser, som at trække og rulle, samt støtte til at mærke sig selv.
  • Sanglege og lege med bevægelse samt rytmikforløb i vinterhalvåret m. fokus på krop, sanser og bevægelse.
  • Årligt bevægelsesforløb i Springcentret.
  • Brug af naturen – uderummet til bevægelse og sansestimulering. Ligesom legepladsen er god til både grov- og finmotoriske aktiviteter, som at cykle, klatre, løbe, gynge, balancerer og leg i sandkassen.
  • Aktiviteter hvor sanserne og finmotorikken stimuleres f.eks. leg med kartoffelmel, leg med tørrede linser, ærter o. lign., male, lave mad.

Praksisfortælling fra børnehaven

Når alle er færdige med at spise frokost, lægger alle børn sig på en madras. De voksne (oftest 2) sætter sig ved de børn, der har brug for en beroligende hånd. Der lyttes til afslappende musik og de børn som er lidt urolige, får en let massage el. bare en hånd på ryggen/maven. Efter ca. 15 minutters afslapning afsluttes med lidt udstrækning. Det er en fast del af hverdagen og vi kan se, at de børn som i starten var meget urolige, med tiden, er begyndt at slappe mere og mere af. Alle børnene kender også rutinen med madpakker, læse bog og så afslapning. 

Udover at alle børn får muligheden for ro i kroppen og fred i ørerne, kan vi også se, at mange af legene efterfølgende starter roligt op.

Praksisfortælling fra vuggestuen

Syv børn i alderen 2-3 år samt to voksne starter med ”Goddag sangen”. Vi arbejder med det sociale, vi ser på hinanden og vi arbejder med højt og lavt tempo. Så leges ”hjulene på bussen” - vi bruger hele kroppen, og børn og voksne optræder også som dyr, der skal med bussen - alt med bevægelse. Der er her vægt på den fysiske del, og at børnene selv er med til at vælge, hvilken bevægelse vi skal udføre.

Så er der ”Anderim” på programmet, som har vægt på rytmen i sproget sammen med bevægelse. Leg med stort tæppe, hvor hvert barn får blandt andet en gyngetur og en snurretur på tæppet. Børn og voksne hjælpes ad. I denne leg er der vægt på det psykiske og på vestibulærsansen.

Så løber vi rundt til musik, her er der vægt på glæden ved at bevæge sig, løbe, højt tempo OG at passe på hinanden samtidigt. Rytmikforløbet afsluttes med stille musik, og børnene ligger på madrassen - de voksne har bløde pensler og fjer, som børnenes arme og ben stryges med. Der er stille afslutning, for at børnene kan komme ned i tempo. Vi lægger vægt på at se/høre børnenes ideer, der kommer undervejs - vi voksne har lagt en ramme, men den er børnene med til at udvikle undervejs.

Natur, udeliv og science

  • I tidlig alder oplever børnene naturen/udelivet. De mærker, ser og dufter naturen (sand, græs, jord, vand) oplever vejrets og årstidernes skifte.
  • Begyndende miljøbevidsthed leges ind, når vi er naturdetektiver og samler skrald. Hvad hører naturligt til i naturen og hvad er skrald?
  • Eksperimenterer med naturens elementer som jord, vand, vind. Hvad kan flyde/synke, koldt/varmt. Ønsker at fremme børnenes naturlige nysgerrighed og at give dem lærerige erfaringer.
  • Bruger IPads til at undersøge sammenhænge og finde svar på børnenes spørgsmål.
  • Fokus på bevidsthed ift. naturens ressourcer. Eks. Kun 1-2 stk. papirark når hænderne skal tørres, ikke bare to steger på et stk. pair men tegne på hele papiret.
  • Grave insektfælder ned på legepladsen.
  • Små sammenhængende spire og så-projekter.
  • Bål og bål mad på legepladsen.
  • Finde ting i naturen og bruge det kreativt (kastanjer, blade, grene).

Praksisfortælling fra børnehaven

Vi eksperimenterer:
På vej mod skoven med seks 3,5-årige børn får vi øje på en rist. Når vi ser gennem risten, kan vi se vand i bunden af brønden. Først smider vi pinde og blade ned. Det afløses af en undren over, hvor langt, der er ned til bunden? En af drengene finder en lang pind. Men nej, den er ikke helt lang nok. Afsted for at finde længere pinde, og i fællesskab finder børnene en, der kan nå helt ned. Hvor meget vand er der dernede? Hov, vi kan se, at pinden er blevet våd. Vi måler - en udbryder: ”åhrr, 10 cm”. En anden siger: ”Lige så dyb som universet”. Et barn siger: ”Nej, det tror jeg altså ikke”. Hvordan kan vi finde ud af, om den er lige så dyb som universet? Pinden tages op af brønden og stikkes op i luften. Nej, den kan ikke engang nå himlen - og universet er endnu længere væk. Så nej, pinden kunne ikke nå universet. Men til gengæld prøvede alle at måle vand i en brønd med nogle lange pinde.

Praksisfortælling fra vuggestuen

Forløb med Skovpatruljen:
Vi har over en længere periode været i skoven med 6 store vuggestuebørn. Vores intention er at følge børnenes ideer og interesser i skoven og se, hvad de er optaget af. Næsten hver gang ser vi bænkebidere, frøer og samler svampe. Det store spørgsmål for børnene er: ”Bor der løver i vores skov”? Vi har ledt og undersøgt, men uden held. Vi lister og er musestille, måske vi så kan se en ræv.
En diset morgen, hvor vi er på vej til skoven igen, ser vi 4 rådyr springe over marken og løbe ind i skoven. Vi kan ikke finde dem i skoven, MEN vi ser friske rådyr-spor og finder rådyr-lort. Vi taler om, hvad rådyr spiser.
En anden gang er der et barn, som får øje på en metaldåse. Den må ikke ligge i naturen. Vi taler om, at det er farligt for dyrene, og tager dåsen med hjem til vuggestuen og lægger den til metal genbrug. Denne lille episode giver god mulighed for at tale om, hvordan man skal opføre sig i naturen og ikke må smide affald der.

Kultur, æstetisk og fællesskab

  • Årets traditioner - jul, påske, fastelavn, fødselsdag, med mere - fejres med det, som hører til, og indhold foldes ud for/med børnene.
  • Traditioner spejles i børnenes leg og produktioner, når der blandt andet leges gamle lege, når vi klipper julepynt til vinduerne i december og lignende.
  • Dialog og projekter om andre kulturer end dansk.
  • Fokus på forskellige familiemønstre, traditioner og kulturer, blandt børn og voksne.
  • Oplevelse af forskellige musiske genrer, samt teater, dans og forestillinger/optrædener generelt.
  • Fordybelse i bøger og eventyr.
  • Vi indretter vores fysiske miljøer med fokus på høj æstetik, og til inspiration for børn i deres egen kultur rejse/udvikling/dannelse.
  • Vores fysiske miljø, særligt synlig dokumentation i billeder og børnenes udstillinger, vægdekoration indbyder til samtaler om kultur, æstetik og fællesskab. For eksempel ved et verdenskort der dels beskriver vores verden, dels viser hvor vi bor / kommer fra i verden, dels lægger op til dialog om landes forskellighed. (Sprogligt, kulturelt og så videre).

Praksisfortælling fra børnehaven

Vi leger et eventyr:
En medarbejder arbejder med *Flonellograf med en mindre gruppe børn og fremfører historien om ”De tre små grise”. 
Bagefter fortæller børnene historien til hinanden ved hjælp af billederne på Flonellografen. 

Da børnene fortæller, tager de samtidigt udklædningstøj på i rummet, og er derved roller fra historien, såsom Mor, Grisen og Ulven.

*Flonellograf: Flonelsbeklædt plade til anbringelse af bogstaver og figurer, som hurtigt kan udskiftes.

Praksisfortælling fra vuggestuen

Et barn på rejse:
Vi sidder ved vores verdenskort med en gruppe børn på 2-3 år. Vi kigger på de forskellige lande. Vi taler om en dreng på stuen, der er i New Zealand og vi taler om, at der er varmt, og at han måske bader, og måske skinner solen.

Et barn spørger, hvornår han kommer hjem igen? Jeg spørger, om han savner ham? Han svarer ”ja”.

Vi taler om, at det tager noget tid, før han kommer. Vi kigger på en kalender og tæller dagene.

Daginstitution Stenbuen
Brandvænget 9
2640 Hedehusene

Telefon 43 35 36 90

Pædagogisk leder:
Charlotte Borgstrøm
E-mail: CharlotteBo@htk.dk

Klyngeleder: Carina P. Rutell
E-mail: CarinaRu@htk.dk

Mandag - torsdag:
Klokken 06.30 - 17.00

Fredag:
Klokken 06.30 - 16.30

Lukkedage