Tilsynsrapport for Daginstitutionen Stenbuen - september 2024
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Daginstitutionen Stenbuen er et kommunalt dagtilbud, som er en del af klynge F sammen med Stenmøllen og Brøndvej.
Forældresamarbejde: Klynge F har en forældrebestyrelse og klyngens dagtilbud har hver et kontaktforældreråd.
Deltagere ved tilsynsdialog:
Tilsynsførende Susan Blaabjerg
Pædagogisk leder Charlotte Borgstrøm
Fagligt Fyrtårn Camilla M. Dahl
Sprogvejleder Julie Persson
Klyngeleder Carina Pagsberg Rutell
Pædagogisk konsulent Rikke Toldam
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.
5.
Bemærkninger med relevans
for tilsynet
Stenbuen har været gennem stor personaleudskiftning i foråret 2024. Stenbuen giver udtryk for, at det er opleves som en nulstilling og ny start.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Den pædagogiske leder har haft fokus på at styrke de lærende arbejdsfællesskaber og skabe rum til faglige refleksioner gennem feedback og feedforward, som der har været arbejdet med på teammøder. Dette sker ikke systematisk, men af og til. Der har været fokus på det psykiske arbejdsmiljø samt hvordan man taler med hinanden. Trivselsmålingen viste høj social kapital.
Som opfølgning fra tilsyn år 1 har dagtilbuddet arbejdet med COS (Circle of Security). Dette har været med til at sikre et fælles sprog i dagtilbuddet.
Den pædagogiske leder arbejder med høj transparens, hvilket har været med til at sikre, at alle har været trygge i at skulle observere i praksis. Der er en god organisering med faste stuemøder – her er der koordinering og mulighed for at stille sig undrende i forhold til egen og kollegaers praksis.
NEST er startet op i børnehaven. Det forventes at NEST starter op i vuggestuen i år 2025.
I vuggestuen er der fokus på at bringe vuggestuepædagogerne tættere på hinanden, da deres stuer fysisk ligger med afstand.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der blev valgt 4 items fra KIDS materialet siden sidste tilsyn. Disse er der observeret ud fra og udarbejdet praksisfortællinger på baggrund af. Tilsynet år 1 viste at der var børn, der ikke oplevede at blive hjulpet i mål i konflikthåndtering. Derfor har der været fokus på at det pædagogiske personale ser barnet og dets intentioner i konflikthåndtering.
8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:
Det anbefales at der fortsat er fokus på de elementer der opleves som udfordrende i forhold til implementeringen af Aktionslæringsmodellen.
Begrundelse:
Børnehaven arbejder på nuværende tidspunkt ikke med Aktionslæringsmodellen. Der opleves et behov i dagtilbuddet for at blive genintroduceret til modellen især i børnehaven.
Der har været LAHOPL oplæg (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb). Dagtilbuddet har tidligere haft en systematik angående LAHOPL. De ønsker at genoprette, denne.
8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejder med hvordan de kan være nysgerrige på hinandens praksis. Dette kan være udfordrende. Dagtilbuddet giver udtryk for at de er i proces og har fokus på at henvende sig til rette vedkommende med sin undren eller nysgerrighed.
De nyansatte i dagtilbuddet stiller undrende spørgsmål til praksis, og det er der rum til – det bliver grebet positivt.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:
Det anbefales, at hvis børn placeres over trin i sprogtrappen, skal sprogvurderingen med observationsperiode på 14 dage gentages, for at sikre korrekt data.
Begrundelse:
Dagtilbuddets Sprogtrappevurderinger ligger højere end forventet. Her er en opmærksomhed på at sikre sig, at man ikke kommer til at vurdere for højt, når man kender børnene og derfor i højere grad vurderer på deres sproglige intentioner.
Det kan være en anledning til at se ind i om der er brug for at opkvalificere medarbejdernes kompetencer.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver anledning til følgende forventning og anbefaling:
Det forventes at der skabes overblik og systematik for opfølgning på sprogvurderinger og målrettet sprogstimulering til børnene.
Det anbefales at dagtilbuddet oparbejder en fast procedure, der sikrer at sprogvurderinger gennemføres systematisk, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn hvor en sprogvurdering har vist at der er behov for en sprogunderstøttende indsats.
Begrundelse:
Dagtilbuddet giver udtryk for usikkerhed om hvorvidt de har et tilstrækkeligt kvalificeret og systematisk overblik over de børn hvor en sprogvurdering har vist at de har behov for en sprogunderstøttende indsats.
Afgørelsesbreve udleveres når sprogvurdering placerer børn under trin. Der gives udtryk for at de enkelte stuer har overblik og styr på fremmøde. Hermed følges kommunens procedure for opfølgning.
9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har på nuværende tidspunkt ikke børn i dette tilbud.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har gang i LAHOPL forløb og arbejder på at realisere den kommunale sprogstrategi. Der arbejdes med tematiserede legekasser, der kan understøtte ordforråd. Personalet anvender et nuanceret sprog, der sikrer, at børnene befinder sig i et ordrigt læringsmiljø.
9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:
Det anbefales, at der udvikles en praksis hvor medarbejdergruppen inddrages i sproglæringsmiljøvurderingen.
Begrundelse:
Sproglæringsmiljøvurderingen gav indsigt i, at der kan forekomme megen ventetid for børnene. Sprogvejlederne blev desuden bevidste om, at der var åbne dialoger, der ikke blev bredt ud til dialoger over flere led.